گروه صنعتی مهراس

مرکز تخصصی تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه فاضلاب کشتارگاه و صنایع گوشت قسمت سیزدهم




پسماندها

اگر بهره برداري از كشتارگاه بخوبي انجام شود، بار جامدات و مواد آلـي ورودي بـه فـاز مـايع بـه حـداقل مي رسد. جامدات جدا شده، قبل از دفع به تصفيه بيشتري نياز دارند. از طرفي اين مواد بدليل مقدار زياد آب و پايين بودن چربي از لحاظ اقتصادي قابل عرضه به بازار نيستند.

اين بخش از مواد شامل محتويات سـيرابي و روده، پهن و موي حيوانات، زائدات ناشي از تميز كردن آغلهـا، مـواد حاصـل از آشـغالگيري و چربـي گيـري زهكشها، لجن ناشي از ته نشيني و شناور سازي به كمك هواي محلول مي باشند.

ضايعات ديگري كه حـاوي پروتئين و چربي بالا هستند عبارتند از زائدات ناشي از تميز كـردن گوشـت، ضـايعات غيـر خـوراكي و مـواد اسكلتي كه براي استخراج پيه به صنايع مرتبط ارسال مي گردند. فضولات حاصل از محوطه نگهداري دامها و آغلها معمولاً خصوصياتي شبيه خصوصيات كيفي پهن مرطوب حيوانات در مزرعه دارند.

خصوصيات اين نوع فاضلابها در جدول  ۱۲-۳ ارائه شده است.

کیفت فاضلاب

شايان ذكر است كه فضولات ناشي از محل نگهداري دامها قبل از شستشوي اينگونـه محلهـا، جمـع آوري ميگردند. در غير اينصورت حجم زيادي از پسماند و آب به سيستم تصفيه فاضلاب تحميل مي گردد.

پسماند ناشي از سيرابي و روده حيوانات نيز بصورت جداگانه جمع آوري و مورد تصـفيه قـرار مي گيرنـد. خصوصـيات اينگونه پسماندها در جدول ۳-۱۳ارائه شده است (۳۷).    آنالیز محتویات شکمی حیوانات نشخوار کننده

دفع در زمین

دفع پسماندهاي كشتارگاهي بصورت پخش و يا دفن در زمين انجام ميشود. اين كـار بصـورت يـك امـر عادي از سالها پيش صورت ميگرفته است. اما در سالهاي اخير بـدليل تـرس از احتمـال انتقـال بيماريهـاي حيواني به انسانها، استفاده از اين روش كاهش يافته است.

در قوانين محصولات جانبي حيوانات اتحاديه اروپا، دفع پسماندهاي حيواني در زمين بجز فضولات و محتويات سيرابي ممنـوع شـده اسـت و ايـن مـواد نيـز در شرايطي قابل دفع در زمين هستند كه از لحاظ انتقال بيماريهاي مرموز حيـواني بـه انسـان خطـري متوجـه جمعيتهاي انساني نگردد.

در اتحاديه اروپا بهره برداران مجاز به پخش خون تصفيه نشده حاصل از كشتارگاهها در روي زمين يا دفع در شبكه جمع آوري فاضلاب نيستند. خون بايستي قبل از پخش در زمين مورد تصفيه قرارگيرد. اين روشها شامل بيوگازو توليدكودآلي هستند.

اين قوانين ازكشوري به كشور ديگر متفاوت است، اما بايستي به اين نكته توجه داشت كه پخش هرگونه پسـماند كشـتارگاهي باعـث ايجـاد مشـكلات زيسـت محيطي و بهداشتي شده و باعث انتقال بيماريهاي حيواني بين انسانها مي گردد.

بنابراين بايستي پسـماندهاي كشتارگاهي قبل از تخليه به محيط زيست مورد تصفيه و تثبيت قرار گيرند. در غير اينصورت در دفع آنها بـه محيطزيست بايستي بالاترين اقدامات احتياطي را بعمل آورد. ميزان استفاده از آنها در زمين كشاورزي بر پايه مقدار مواد مغذي موجود در آنهاست.

در نقاطي كه قوانين ويژهاي در زمينه دفع اينگونه پسماندها وجود ندارد، بايستي براي جلوگيري از انتشـار بيماريها و كاهش بوهاي نامطبوع، اين پسماندها در درون زمين و با حفـر يـك گـودال عميـق دفـن گردنـد.

 همچنين نبايستي اين مواد در چراگاهها و در زمينهايي كه گياهان علوفهاي در آنها كشت شده پخش گردند. اگر اين پسماندها در سطح زمينهاي قابل كشت و زرع پخش گردند، بايستي فوراً اينگونه زمينها شخم گردند تا اين مواد به درون خاك منتقل شوند. تزريق آنها در زمينهاي زير كشت علوفه به شرطي مجاز است كه پس از دفع حد اقل سه هفته از اين مزارع براي تعليف حيوانات استفاده نشود (۴۰).

 

  تصفیه فاضلاب کشتارگاه و صنایع گوشت قسمت اول

تصفیه فاضلاب کشتارگاه و صنایع گوشت قسمت دوم

 
 
 
 
 
 
 
 


  • ژانویه 14, 2019
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

طراحی و اجرا: web-hitec کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به | گروه صنعتی مهراس | می باشد | Copyright © 2007-2018