گروه صنعتی مهراس

مرکز تخصصی تصفیه آب و فاضلاب

کیفیت آب برای پرورش ماهی




آب مطلوب و مناسب پرورش ماهی

 

آب مطلوب و مناسب پرورش ماهی، آب زنده یا آب قابل زیست می باشد، زیرا داراي موجودات زنده بوده و تولیدات طبیــعی آن صرف تغذیه ماهی می گردد ولی آبی که از چاه عمیق برداشت می گردد آب زنده نیــست زیرا بدون موجودات زنده هست و صرفاً املاح مــعدنی دارد. عـواملی مانند دما، جرم مخصوص، شفافیت آب، رنگ و حرکت آب در استخر و همچنین گازهاي محلول در آب مانند اکسیژن، ازت، گازکربنیک، گاز متان، گاز هیدروژن سولفوره، گاز آمونیاك و املاح محلول، همگی در زندگی ماهی اثرهاي متقابلی دارند که نقش حیاتی در زندگی ماهی دارد. گاهی تغییرات ناگهانی در اثر کوددهی موجب مرگ و میر و تلفات شدید در استخرها می گردد و برعکس با یک برنامه و شیوه صحیح افزایش، می توان رشد مطلوب را در استخرهاي پرورش ماهی مشاهده کرد.
شناخت آب هاي مختلف در کاربرد آنها جهت تولید ماهی بسیار مهم می باشد و هر منبع آب مستلزم بررسی یک سري فاکتورهاي فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می باشد تا بتوان از آن بهره برداري نمود.
به هر ترتیب لازم است که کیفیت آب مورد استفاده در تمام طول سال متناسب با نیازهاي استخرهاي پرورش ماهی باشد. آب هاي زیرزمینی مانند چاه و چشمه معمولاً داراي کیفیت ثابت می باشند. آب رودخانه نبایستی به طور مستقیم وارد استخرها شوند.

 

 

ـ مناسب ترین دماي آب براي ماهیان گرم آبی مانند کپور حدود ۱۵-۲۵ ۰ Cمی باشد و براي ماهیان سرد آبی مانند ماهی قزل آلا ۱۵-۱۸ ۰ Cمی باشد.
ـ رنگ آب استخر بهتر است زرد مایل به سبز باشد.
ـ منبع آب نباید از مواد کارخانه هاي صنعتی در آن باشد و مواد مسموم کننده نداشته باشد. به مزارع برنج که محتوي سموم می باشند نباید ارتباط داشته باشد و از فاضلاب محل نیز باید دور باشد.
ـ PHآب در حدود ۷-۸مناسب است.
ـ اکسیژن آب براي ماهیان خاویاري نباید از شش میلی گرم در لیتر و براي ماهیان کپوري از چهار میلی گرم در لیتر کمتر باشد.
 
اکسیژن از هشت میلی گرم در لیتر به بالا نشان دهنده اکسیداسیون شدید -مخصوصاً در دماي بالا- است که نتیجه رشد سریع فیتوپلانکتون است و ممکن است در طول شب به دلیل مصرف زیاد اکسیژن توسط پلانکتون ها و ماهی ها میزان اکسیژن در نزدیکی هاي صبح بسیار کم شود و ماهی ها با کمبود اکسیژن رو به رو شوند.
ـ گاز کربنیک هر چه کمتر باشد، بهتر است ) به ویژه براي ماهی هاي سرد آبی.( وجود گاز کربنیک در استخرهاي ماهی هاي گرم آبی که PHآن بالا است، موجب کاهش PHمی شوند. به هر ترتیب میزان گاز کربنیک نباید از پنج میلی گرم در لیتر تجاوز کند.
ـ میزان گاز هیدروژن سولفوره باید در استخر پرورش ماهی صفر باشد. وجود گاز هیدروژن سولفوره نشان دهنده آلودگی در کف استخر می باشد که در این حالت باید لجن زدایی گردد.
ـ میزان آهن باید کمتر از یک میلی گرم بر لیتر باشد.
ـ میزان ازت باید دو تا سه میلی گرم بر لیتر باشد.
ـ میزان فسفر نباید از نیم میلی گرم بر لیتر بیشتر باشد.
ـ شوري آب استخرها بستگی به نوع ماهی آب شور یا آب شیرین دارد. ولی براي ماهی هاي آب شیرین نباید از سه هزار میلی گرم بر لیتر بیشتر باشد.
ـ سختی آب در حدود دویست میلی گرم بر لیتر مناسب می باشد.
ـ T.D.Sآب حدود دو هزار میلی گرم بر لیتر مناسب می باشد ولی به دلیل انحلال خاك در آب گاهی به حدود هشت هزار میلی گرم بر لیتر می رسد که قابل قبول است ولی لازم است تعویض آب به طور مناسب انجام پذیرد.
معیار کیفیت پیشنهادی برای استفاده از پساب و آب های برگشتی در پرورش ماهی

معیار کیفیت پیشنهادی برای استفاده از پساب و آب های برگشتی در پرورش ماهی



  • ژانویه 21, 2019
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

طراحی و اجرا: web-hitec کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به | گروه صنعتی مهراس | می باشد | Copyright © 2007-2018