گروه صنعتی مهراس

مرکز تخصصی تصفیه آب و فاضلاب

حذف آهن و منگنز از آب




حذف آهن و منگنز از آب : 
آهن و منگنز  دو فلز موجود در آب می باشند که وجود بیش از اندازه آنها در آب باعث مشکلات متعددی می گردد. رسوب آهن در خطوط لوله، سرامیک، سنگ و … ظاهر ناخوشایندی به آنها می دهد.

 آبهایی که آهن بالایی دارند معمولاً در حضور هوا و یا اکسیژن تغییر رنگ می دهند و رنگ آنها از شفاف به قهوه ای تغییر می کنند.

معمولا این دو فلز (آهن و منگنز) با هم در آبها وجود دارند و در کمتر مواردی دیده می شود که هر کدام از آنها در آب به تنهایی دیده شوند. مهم ترین روش برای حذف آنها اکسید کردن آنهاست تا از فرم محلول به نامحلول تبدیل شوند. برای حذف آهن باید آن را با اکسیژن اکسید کرده و از فرم دو ظرفیتی (Fe2+) به فرم سه ظرفیتی (Fe3+) تبدیل کرد. فرم سه ظرفیتی آهن نامحلول می باشد به خاطر همین به سادگی رسوب می کند.

در کل برای حذف این دو فلز چند روش وجود دارد.

۱- اکسیداسیون با هوا + فیلتراسیون به وسیله سیلیس یا آنتراسیت

۲- اکسیداسیون با ازون + فیلتراسیون با سیلیس یا آنتراسیت

۳- اکسیداسیون با کلر + فیلتر اسیون با سیلیس یا آنتراسیت

۴- استفاده از رزین های مخصوص حذف آهن و منگنز

۵- تغییر در PH آب (برای مقدارهای بسیار کم)

۶- استفاده از گرین سند (Green sand)

۷- استفاده از زئولیت منگنز

در رسوب دادن آهن و منگنز PH عامل بسیار حیاتی می باشد به طوری که اکسید کردن، ته نشینی آهن و منگنز و جداسازی آن از آب در PH های پایین به سختی اتفاق می افتد.

گرین سند (Green sand) یا ماسه سبز به عنوان یک بستر برای حذف آهن و منگنز بسیار موثر می باشد اما در استفاده از گرین سند باید به این نکته توجه داشت که برای آب هایی که آهن آنها از ppm 1 بیشتر باشد استفاده از گرین سند توجیه اقتصادی ندارد چون احیای مجدد گرین سند با پر منگنات پتاسیم (Kmno4) می باشد که قیمت این ماده در بازار فعلی بسیار گران می باشد. به خاطر همین مسئله  استفاده از گرین سند به عنوان روش موثر و کارآمد توجیه اقتصادی نداشته و مورد توجه قرار نگرفته است.

در اکسیدکردن آهن و منگنز معمولا واکنش های زیر اتفاق می افتد:

۴Fe2+ + O2 + 10H2O             4Fe(OH)3  + 8H+

۲mn2+ + O2 + 2H2O              2mn + O2      + 4H+

از نظر استو کیلومتری  یا ppm 145/0 اکسیژن یک ppm آهن را اکسید می کند. و نیز برای اکسیداسیون هر ppm منگنز، به ppm 2/0 اکسیژن نیاز می باشد.                                  

واد تحقیقات گروه صنعنی مهراس



  • دسامبر 2, 2018
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

طراحی و اجرا: web-hitec کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به | گروه صنعتی مهراس | می باشد | Copyright © 2007-2018