گروه صنعتی مهراس

مرکز تخصصی تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه فاضلاب کشتارگاه صنعتی آرتا پروتئین




تصفیه فاضلاب کشتارگاه های دام و طیور

تصفیه فاضلاب کشتارگاه های دام و طیور به علت مصرف بالای آب و بار آلودگی بالا، دارای پیچیدگی هایی است. در پروژه تصفیه فاضلاب کشتارگاه صنعتی آرتا پروتئین راهکار ارائه داده شده توسط شرکت مهراس ،تصفیه فاضلاب (EAAS) بوده است

منابع اصلی تولید فاضلاب در کشتارگاه های دام و طیور

– فاضلاب بهار بند ها و سکو های ورود دام
– فاضلاب حاصل از شستشوی سالن های خط کشتار
– فاضلاب تخلیه شده از پیش سرد کن های طیور
– فاضلاب واحد قطعه بندی و سورتینگ آلایش
– فاضلاب حاصل از خط رندرینگ

 

منابع آلاینده آب حاصل از شستشو در کشتارگاه های دام و طیور که باعث افزایش بار آلودگی میگردد:

– فضولات بخش بهاربند و سکوهای ورود دام و طیور به ابتدای خط کشتار
– خون اولیه حاصل از بریدن سر دام و طیور
– ضایعات و زائدات محتوای شکمی دام و طیور
– پشم، کرک و موی دام و پر طیور
– مواد جامد و مایع حاصل از شستشوی واحد رندرینگ و پخت ضایعات

جدول مشخصات کشتارگاه های دام و طیور

جدول مشخصات کشتارگاه های دام و طیور

 

معرفی اجمالی یکی از روش های پیشرفته تصفیه فاضلاب کشتارگاه های دام و طیور

آشغالگیری

در این بخش پر و ضایعات مرغ توسط غربالهای آشغالگیر دستی در ابتدا و سپس آشغالگیر مکانیکی در انتها جمع آوری و از فاضلاب جدا میگردد. چربیگیر با عنایت به میزان قابل توجه چربی در فاضلاب کشتارگاه های طیور استفاده از این حوضچه ضروری است. فاضلاب به صورت ثقلی وارد این بخش شده و چربی به صورت ثقلی و طی زمان ماند مناسب و استفاده از میانگیر های تعبیه شده در حوضچه جداسازی شده و به مخزن ذخیره چربی منتقل میگردد. میتوان از چرب گیر DAF نیز که به صورت الکترو مکانیکال چربی ها را جدا میسازد استفاده نمود. که دارای عملکرد بسیار بهتری بوده و فضای کمتری را نسبت به چربی گیر های API اشغال می سازد.

 

متعادل ساز

فاضلاب چربیگیری شده وارد این تانک گردیده و در این بخش امکان همگون سازی کمیت و کیفیت فاضلاب کشتارگاه های دام و طیور جهت جلوگیری از بروز شکهای هیدرولیکی و بیولوژیکی در سیستم میسر میگردد.

راکتور های بیهوازی UABR&UAFB
در این راکتور UABRR فاضلاب با عبور از میانگیر های تعبیه شده در راکتور تحت فرآیند اولیه تجزیه بی هوازی در تصفیه فاضلاب قرار گرفته و برای عملیات نهایی یا متان زایی وارد راکتور UAFBB خواهد شد. در این راکتور بدون حضور اکسیژن از طریق تزریق از کف راکتور وارد حوضچه میگردد. و با عبور از لابلای ورقه های مدیا نصب شده در حوضچه با میکروارگانیسم های بی هوازی مواجه شده و تحت فرایند تصفیه بی هوازی قرار خواهد گرفت. ما حصل این فرایند آب، اسید های آمینه، CO2، گاز متان میباشد. گاز متان بدون بو بوده و از طریق (Vent) خارج میگردد.

 

راکتور هوازی EAAS

فاضلاب خروجی از سیستم تصفیه بی هوازی کشتارگاه های دام و طیور وارد این راکتور میگردد. با استفاده از روش هوادهی عمقی به صورت هوادهی گسترده (Extended Aerationn) و فرایند هوازی اختلاط کامل (Complete Mix) تحت فرایند تصفیه هوازی قرار خواهد گرفت. فعالیت میکروارگانیسم های هوازی در این راکتور امکان هضم و تثبیت بار آلودگی را فراهم آورده و در انتها تولید آب، CO2 و توده بیولوژیکی (لجن فعال) می نمایند.

 

راکتور هوازی MBBR

با استفاده از این راکتور هوازی که دارای بستر یا مدیا متحرک می باشد، به جای رشد معلق میکروارگانیسم ها از رشد چسبیده استفاده خواهد شد. بدین نحو که میکروارگانیسم ها به جای معلق بودن در فضای راکتور با چسبیدن روی خلل و فرج این بستر مواد غذایی بیشتری را مورد استفاده قرار می دهد. و با استفاده از زمان ماند میکروبی بیشتری نسبت به حذف ازت الی بار آلودگی خروجی را بسیار کاهش خواهند داد. مزایای این روش نسبت به روش EAAS این است که علاوه بر عدم تولید لجن اضافه باعث کاهش ازت آلی (BNR) فاضلاب به صورت بیولوژیکی خواهد شد. تلفیق این روش با روش EAAS بازده حذف BOD را تا ۹۵٪ افزایش خواهد داد. اپراتوری این راکتور در حد صفر بوده و نیاز به بازگشت لجن فعال نخواهد داشت.

 

تانک ته نشینی

فاضلاب خروجی از راکتور هوازی وارد این تانک میگردد. و با طی سپری نمودن زمان ماند مناسب و ته نشین شده لجن فعال در کف تانک، فاضلاب تصفیه شده از طریق سرریز های فلزی نصب شده در بالای تانک ته نشینی خارج میگردد. لجن باقی مانده به راکتور EAAS مجدداً باز گردش میشود.

 

کلرزنی

فاضلاب تصفیه شده میبایست جهت تخلیه در اراضی کشاورزی ضدعفونی گردد. به همین منظور توسط تزریق مواد ضدعفونی کننده فاضلاب در این حوضچه ضدعفونی شده و پس از آن قابل دفع در ارضی کشاورزی خواهد بود.

 

هاضم هوازی

در زمانهایی از فعالیت سیستم EAAS لجن فعال مورد نیاز نخواهد بود. لذا بخشی از لجن اضافه به این هاضم وارد شده و تحت عمل هضم هوازی قرار میگیرد. ماحصل این عمل لجن قابل دفع در ارضی کشاورزی بوده که بسیار کود مناسبی جهت رشد گیاهان می باشد. و حتی به صورت خشک قابل فروش است.

 



  • دسامبر 2, 2018
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |

طراحی و اجرا: web-hitec کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به | گروه صنعتی مهراس | می باشد | Copyright © 2007-2018